Hoe moet je cavia's fokken?

Hallo iedereen ,

Ik heb even nagedacht en wil ook graag beginnen fokken met cavia's. Alleen weet i er echt nog helemaal niks van. Ik had twee zeugjes helaas is er in de paasvakantie daar eentje van gestorven. Ik heb dan een gecastreerd mannetje gekocht. En er komt binnenkort nog een ch teddy zeugje bij. Zo heb ik twee zeugjes om meet te fokken. Maar ik ga dan natuurlijk nog een fok beer in hetzelfde type haar kopen. Ik heb al gezien dat ze het mannetje alleen in een kooi stoppen moet ik dit ook doen? Want ik kan hem niet ook in de kooi met de zeugjes stoppen. verder heb ik nog een aantal vragen:
- als de zeugjes bevallen zijn hoelang moet er dan tussen zitten voor ze weer gedekt mogen worden?
- mogen de zeugjes en hun nestjes gewoon in hen kooi blijven met het gecastreede beertje?
- wat eten de baby's ?
- moet ik iets speciaals aan de kooi doen voor de baby's?
- wat eten de baby's?
- waarneer mogen ze verhuizen?
-hoe moet je ze laten dekken? allemaal samen in een ren of allebij apart? Of gewoon in zen hok?
- wat zijn de risico's?
Je ziet heel veel vragen en heb er waarschijnlijk nog. Een basis uitleg over ALLES zou heel handig zijn ;)

Alvast bedankt
Grtjs Kato
Ik heb ook gelezen dat een cavia om de 15-18 dagen bronstig is. Dat is de periode waarin je ze kunt laten dekken. Maar hoe zie je of je zeugje bronstig is? Aan wat kan je het herkennen?

een week geleden
Z512099
een week geleden
Lees eens: https://www.huisdierinfo.be/zoogdieren/cavia
Katodp
een week geleden
Beste Z512099 dit is gewoon over cavia's houden niet over het fokken.
Katodp
een week geleden
Verder heb ik ook gelezen dat je een zeugje niet meer drachtig mag zijn als ze ouder dan een jaar is. Mijn zeugje dat ik nu heb is 2,5 jaar en het nieuwe zeugje gaat een jonkie zijn. Mag mijn oudere zeugje dan echt niet meer gedekt worden? grtjs
Ritsuka
een week geleden
Doe het niet, er worden al zoveel dieren gedumpt in asiels
Katodp
een week geleden
Beste Ritsuka ik heb besloten het al te doen en ik vraag hiernaar info. Ik weet dat de asielen vol zitten en ik zelf mijn gecastreerd beertje uit een opvang. Ik ga kweken met een speciaal haartype deze beestjes worden ongelofelijk snel verkocht.
AnnBoo8146
een week geleden
Ik denk dat deze site niet de plek is voor de beste informatie over het fokken van cavia's. Als je dit professioneel wilt oppakken, kan je je informatie ook het beste bij de specialisten vragen. Denk bijvoorbeeld aan De Nederlandse Caviafokkers Club (https://www.caviaclub.nl/)
Abcde
een week geleden
Ook ik ben geen voorstander van je plan. Maar je bent daar blijkbaar niet vanaf te praten. Begin eens serieus met een opleiding over cavia's, zodat je meer weet over deze dieren. Bijv. deze https://www.edupet.nl/nl_NL/opleiding/cavia/caviadeskundige en ga eens langs bij een goede fokker, informatie over beide kun je krijgen bij de al genoemde caviaclub. Vraag aan die fokker of je 1 of meerdere dagen mee mag lopen om te ervaren wat het fokken inhoud.
Je weet veel te weinig om een goede fokker te worden, daarmee doe je de dieren en mogelijk jezelf tekort. Ook kun je de nieuwe eigenaars geen goede informatie en begeleiding bieden na verkoop. Als je fouten maakt, kunnen dierenwelzijn organisaties het je knap lastig maken en zelfs de dieren van je afnemen en/of een flinke boete opleggen. Een bedrijf beginnen, professioneel of hobbymatig begint met investeren, zowel financieel, als wat kennis betreft. Als je dit gaat doen, denk dan op de eerste plaats aan het welzijn van de cavia's.

Geef als eerste antwoord